Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Historiek

Deweer Gallery (°1979) is een toonaangevende tweedegeneratiegalerie gespecialiseerd in (inter)nationale hedendaagse kunst. Gerald en Bart Deweer zijn eigenaar en directeur. De galerie is gevestigd in een pand met ca. 1200m² tentoonstellingsruimten in het landelijke Otegem, België. Meer dan twintig kunstenaars vertegenwoordigend, concentreert Deweer Gallery zich exclusief op werk dat getuigt van een mix van kritische en poëtische kwaliteiten. Gekend van de representatie van kunstenaars zoals Stephan Balkenhol, Jan Fabre, Günther Förg, Ilya & Emilia Kabakov en Panamarenko, heeft de galerie de reputatie van het grootbrengen van artiesten. Reeds meer dan twee/drie decennia werkt Deweer Gallery met hen samen. Het vroeg opsporen van talent is het handelsmerk. Getuige hiervan is onder andere de huidige ondersteuning van Melissa Gordon, George Little, Enrique Marty, Benjamin Moravec, Nasan Tur, Anna Vogel en Andy Wauman.


HISTORIEK

Van vader op zonen

Mark Deweer’s passie voor het verzamelen van kunst leidde tot de oprichting van Deweer Gallery in 1979. Mark was de bezieler en initiatiefnemer. Zijn neus voor artistiek talent en zijn zakelijk inzicht, in combinatie met de onvoorwaardelijke steun van zijn vrouw Marleen Deweer, vormden een ideale mix voor de realisatie van zijn droom.

Opgegroeid tussen de kunst kennen hun beide zonen, Gerald en Bart Deweer, de kunstwereld van binnenuit. Geleidelijk aan hebben ze de leiding overgenomen. Gerald en Bart willen met de galerie een dynamische, ambitieuze en leidinggevende rol blijven spelen in de internationale hedendaagse kunstscene. Ze willen kunstenaars blijven promoten aan de hand van sterke interne/externe tentoonstellingen en deelnames aan internationale kunstbeurzen zoals Art Cologne (sinds 1995), ARCO Madrid (sinds 2001) en recent ook miart (Fiera Milano).

Gebouw

Sinds het midden van de jaren ’80 is Deweer Gallery gevestigd in een ongebruikelijk ruim pand dat ooit een kleine industriële onderneming huisvestte. In 2011-2012 zijn de ruimten van de galerie grondig gerenoveerd. Er vonden verregaande architecturale ingrepen plaats, zoals een verdubbeling van de publiek toegankelijke ruimten (de lobby en drie tentoonstellingszalen) tot een totale oppervlakte van ca. 1200 m². In september 2012 opende de vernieuwde galerie met de groepstentoonstelling ‘Re-Opening’, waarin de verjonging en innovatie van het galerieprogramma duidelijk naar voren kwam.

Een verhaal van durf

In het begin van de jaren ’80 was Deweer Gallery de eerste Belgische galerie die de Duitse Nieuwe Wilden (Duits: Neue Wilde) en de Italiaanse Transavanguardia introduceerde. De galerie bracht individuele tentoonstellingen van onder andere Georg Baselitz, A.R. Penck, Rainer Fetting, Enzo Cucchi en Mimmo Paladino. Terzelfdertijd nam zij ook de promotie op zich van eigentijdse Belgische kunstenaars. In 1983 organiseerde Deweer Gallery haar eerste tentoonstelling van Panamarenko. In 1985 volgde een eerste expo van Jan Fabre. Gedurende 30 jaar toonde de galerie elk belangrijk hoofdstuk uit Fabres beeldende kunstpraktijk aan de hand van een soloshow.

In de tweede helft van de jaren ’80 vertegenwoordigde Deweer Gallery de Duitse beeldhouwer Stephan Balkenhol als eerste, niet-Duitse galerie. Sedert de eerste tentoonstelling in 1987 bracht de kunstenaar niet minder dan 12 exposities naar Otegem.

In de jaren ’90 bracht Deweer Gallery meerdere solotentoonstellingen van een aantal internationale kunstenaars die sterke, individuele posities in de kunstwereld innemen, zoals Siegfried Anzinger (Oostenrijk, > 1997), Günter Brus (Oostenrijk, > 1985), Tony Cragg (Groot-Brittannië, > 1995), Günther Förg (Duitsland, > 1995), Ilya Kabakov (Oekraïne, > 1992), Imi Knoebel (Duitsland, > 1992), Gerhard Merz (Duitsland, > 1995), Aernout Mik (Nederland, > 1992), Thomas Ruff (Duitsland, > 1993) en Mark Wallinger (Groot-Brittannië, > 1997). Een monografische catalogus uitgegeven door de galerie begeleidde elk van deze tentoonstellingen.

Het nieuwe millennium ging van start met de introductie van de Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen. Zijn ongoing Cosmopolitan Chicken Project is in verschillende exposities getoond. De eerste twee decennia van de nieuwe eeuw zagen ook de start van een reeks samenwerkingen met nieuwe kunstenaars: Matthieu Laurette (Frankrijk, > 2004), Sergey Bratkov (Oekraïne , > 2006), Enrique Marty (Spanje, > 2006), Benjamin Moravec (Frankrijk, > 2006), Andy Wauman (België, > 2006), Stefaan Dheedene (België, > 2007), Michaël Aerts (België, > 2008), Cristina Lucas (Spanje, >2008), Boris Mikhailov (Oekraïne, >2009), Tatjana Gerhard (Zwitserland, > 2010), Matthew Lutz-Kinoy (Verenigde Staten, >2011), Norbert Witzgall (Duitsland, >2011), Keren Cytter (Israel, >2013), Kasia Fudakowski (Groot-Brittannië, >2013), Jan De Cock (België, >2013), Melissa Gordon (Verenigde Staten/Groot-Brittannië, > 2014) , Shirana Shahbazi (Iran/Zwitserland, > 2014), George Little (Denemarken, > 2014), Michael Seidner (Duitsland, > 2014), Marc Bauer (Zwitserland, > 2015), Thomas Kratz (Duitsland, >2015), Anna Vogel (Duitsland, > 2016), Nasan Tur (Turkije > 2016), Gabriele Beveridge (Groot-Brittannië, > 2016), Aida Mahmudova (Azerbeidzjan, > 2017) en Luca Monterastelli (Italië, > 2017).

Verweven doorheen deze lange lijst van solo-exposities stelde Deweer Gallery op geregelde basis thematische groepsshows voor, die eveneens mijlpalen vormen in de rijke tentoonstellingsgeschiedenis van de galerie. Om de belangrijkste te noemen: ‘Ouverture’ (1985, ter gelegenheid van de verhuis van de galerie naar haar huidige locatie aan de Tiegemstraat 6A), ‘Xth Anniversary Show’ (1989), ‘A Painting Show’ (1994, naar aanleiding van de eerste ingebruikname van de huidige Room II), ‘ECLiPS’ (2004, ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van de galerie en voorgesteld in de voormalige elektriciteitscentrale Transfo in Zwevegem), het absoluut unieke project ‘Art of the Loom - 32 Tapestries woven on the looms of Mark Deweer’s factory, 1985-2010’ (2011), ‘Re-Opening’ (2012, met een tweedelige publicatie) en ‘Modern Talk’ (2016), in deze groepsexpo reageerden Melissa Gordon, George Little en Thomas Kratz op twee cruciale schilderijen van Günther Förg in de vorm van nieuw, eigen werk. In het najaar van 2017 staat er ook een groepstentoonstelling met kunstenaars die werken met het medium fotografie gepland.

Vandaag gaat Deweer Gallery onverminderd door op haar historisch elan met een resolute keuze voor vernieuwing.