Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Marc BAUER

Introductie

Marc Bauer is op z’n minst door verschillende disciplines gefascineerd zoals teken-, schilder- en filmkunst.

Van meet af aan koos Marc Bauer voor potlood en gom om beelden te realiseren die vaak al een lange voorgeschiedenis achter de rug hebben. Alvorens de kunstenaar die beelden selecteerde voor een versterkt verder leven, waren ze dikwijls al uitgegroeid tot iconische, historische beelden. Het zijn derhalve vaak beelden uit het collectief maatschappelijk en historisch geheugen, al dan niet vermengd of afgewisseld met beelden uit de persoonlijke geschiedenis van de kunstenaar. Kortom, het zijn beelden die er op de een of andere manier in geslaagd zijn tot de kunstenaar te komen. Door die beelden te tekenen, probeert Marc Bauer grip te krijgen op de werkelijkheid.

Marc Bauer maakt zijn tekeningen met gewoon of lithografisch potlood, op kleine formaten, op grote formaten, of zelfs als muurtekeningen die in de omgevende architectuur zijn geïntegreerd. Daarbij laat hij bewust zien dat de beelden ‘gemedieerd’ zijn, dat ze zijn omgezet in een ander medium. Meestal kwamen ze initieel tot hem als foto, maar vaak zijn het ook herinneringen. Vaak gomt Marc Bauer delen van tekeningen uit. De sporen van die uitwissing functioneren als achtergrond van een nieuwe tekening. De traagheid die het hele realisatieproces vereist, vindt Bauer ontzettend belangrijk. Tekenen biedt hem een mentale ruimte.

Bauer concipieert zijn tekeningen vaak in reeksen en presenteert ze graag als site-specifieke installaties. De disruptieve sequenties die op die manier ontstaan, bieden de toeschouwer de gelegenheid zelf de leegtes tussen de opeenvolgende beelden in te vullen. Bauer daagt de toeschouwer bovendien bewust uit om zich te positioneren tussen het beeld dat de kunstenaar heeft geproduceerd en de eigen herinneringen die dat beeld bij hem oproept. Bauer rekent op een geëmancipeerde toeschouwer, een toeschouwer die meewerkt.
In het post-mediale tijdperk, waarin concentratie op een enkel medium niet meer plaatsvindt, overbrugt Marc Bauer de klassieke mediale kloof tussen tekenkunst (disegno) en schilderkunst (colorito), precies omdat hij een dusdanige picturale tekenkunst heeft ontwikkeld.

Zoals gezegd, vele tekeningen van Marc Bauer ontstaan op basis van een foto. Maar dit betekent niet dat Marc Bauer foto’s tekent. Integendeel, hij tekent op basis van zijn herinneringen van foto’s. Over die geheugenfunctie stelt de kunstenaar: “Het volstaat tot tien te tellen en alles wordt een herinnering”. Fotografie gaat over beelden die volledig zijn, die àf zijn, die vastliggen. Tekeningen daarentegen laten zien dat ze over een tijdsverloop zijn gerealiseerd. Met tekeningen kan Bauer de tijd open leggen. De tekeningen laten altijd zien dat ze in se onvolledig, onaf zijn. Zijn tekeningen openbaren soms meer het tekenproces dan dat ze iets over het getekende zeggen.
Marc Bauer tekent in zwart-wit, in grijstonen. Kleur gebruikt hij in zijn werk spaarzaam en altijd voor specifieke redenen. Niet om de kleur te laten zien maar meer om de emotie van de tekening of de afstand tot de kijker te moduleren.

“I try to slip into the space-time of cinema using my own medium.” (Marc Bauer)

Marc Bauer is geboren in 1975 in Genève, Zwitserland. Hij woont en werkt in Berlijn, Duitsland en Zürich, Zwitserland. Hij studeerde aan de Ecole Supérieure d’Art Visuel in Genève en aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten van Amsterdam.

In 2021 maakte Marc Bauer deel uit van de group show ‘The Roaring Twenties’ in Guggenheim Museum Bilbao (ES), een samenwerking tussen Guggenheim Bilbao en Kunsthaus Zürich. Eerder dit jaar was ‘L’état de la Mer’, zijn inmiddels derde institutionele solotentoonstelling, te zien in FRAC Auvergne (F).
Marc Bauer’s performance 'Mal Ȇtre’, in opdracht van Drawing Room (in 2019) en De La Warr Pavilion (in 2020), was zijn eerste solotentoonstelling in een Engelse openbare galerie.
Dit jaar won Bauer ‘The Prix Meret Oppenheim’. Deze prijs eert de prestaties op het gebied van kunst, architectuur en kritiek/publicatie/tentoonstelling. Datzelfde jaar won hij ook ‘The 2020 GASAG Kunstpreis’. De door GASAG geïnitieerde prijs werd in het najaar van 2020 voor de zesde keer uitgereikt in samenwerking met de Berlinische Galerie.

In 2017 stelde hij solo tentoon met ‘Tracing Identities’ op Frieze Projects in Londen, V.K. In het najaar van 2016 en het voorjaar van 2017 werd hij uitgenodigd voor een solo in Musée Jenisch, Vevey, Zwitserland. Verder had hij onder andere solotentoonstellingen in Freymond-Guth Fine Arts, Zürich, Zwitserland (2015), FRAC Paca, Marseille, Frankrijk (2015), Deweer Gallery (2015), Museum Folkwang, Essen, Duitsland (2014), FRAC Alsace, Sélestat, Frankrijk (2014), FRAC Auvergne, Clermont-Ferrand, Frankrijk (2014), Centre Culturel Suisse, Parijs, Frankrijk (2013), Kunsthaus Baselland, Bazel, Zwitserland (2012) en Kunstmuseum Sankt-Gallen, Zwitserland (2010-2011). Marc Bauer neemt deel aan vele groepstentoonstellingen. Een selectie van zijn tekeningen zal dit jaar op ‘SUPERPOSITION: Equilibrium & Engagement’, de 21ste Biënnale van Sydney in Australië, te zien zijn. Zijn werk was onder andere ook te bewonderen in Drawing Center, Diepenheim, Nederland (2017), ‘The Drawing Room’, Drawing Biennial, Londen, V.K. (2017), ‘10 years Guerlain Drawing Prize’, Centre Pompidou, Parijs, Frankrijk (2017), Aargauer Kunsthaus, Aargau, Zwitserland (2017), Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich, Zwitserland (2016), Rencontres d'Arles, Arles, Frankrijk (2016), FRAC Auvergne, Clermont-Ferrand, Frankrijk (2016), KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg, Denemarken (2016), de internationale tentoonstellingen over tekenkunst ‘Drawing / The Bottom Line’, die plaatsvond in S.M.A.K., Gent, België (2015) en ‘Drawing Now’, Albertina Museum, Wenen, Oostenrijk (2015), Kunsthaus Zürich, Zwitserland (2015), Kunstverein Konstanz, Konstanz, Duitsland (2015), Liverpool Biennial, Liverpool, V.K. (2014), FRAC, Les Abattoirs, Toulouse, Frankrijk (2013), Kunsthalle Exnergasse, Wenen, Oostenrijk (2012).

Zijn werk is opgenomen in verschillende openbare en particuliere collecties: Crédit Suisse, Zürich, Zwitserland, Museum Folkwang, Essen, Duitsland, FRAC Alsace, Selestat, Frankrijk, Migros museum für gegenwartskunst, Zürich, Zwitserland, FRAC Auvergne, Clermont-Ferrand, Frankrijk, Centre Pompidou, musée national d’art moderne, Parijs, Frankrijk, Musée d’art de Pully, Lausanne, Zwitserland, Sturzenegger Stiftung, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen, Duitsland, Kunstmuseum St.Gallen, Zwitserland, Kunstmuseum Solothurn, Zwitserland en Kunsthaus Zürich, Zwitserland.