Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Jan Fabre - Kijkdozen, Denkmodellen en Tekeningen 1977 - 2008

06 September - 08 October 2017


Met een unieke tentoonstelling wil Deweer Gallery zich focussen op de kijkdozen, denkmodellen en tekeningen van Jan Fabre. De expo belicht een zeer belangrijk, want consistent onderdeel van Fabres omvangrijke repertoire. Deweer Gallery vertegenwoordigt Jan Fabre inmiddels reeds 32 jaar en heeft zijn kijkdozen, denkmodellen en tekeningen van in het begin van zijn carrière bijgehouden. Van zijn eerste denkmodel ‘La maison de J.F.’ (1977), een zeldzaam, utopisch ontwerp van een aluminium huis zonder dak, tot zijn breintekeningen (2008) en breinmodellen (2008).

De kijkdozen en denkmodellen zijn onterecht onderbelicht binnen het rijk geschakeerde oeuvre van Jan Fabre. Het zijn kleine, driedimensionale objecten die een inzicht bieden in de onuitputtelijke verbeeldingskracht van de kunstenaar en bovendien visualiseren ze zelfstandige werelden die de (schaal)verhouding tot de werkelijkheid ontwrichten. Vele thema’s van Fabres universum komen er aan bod zoals zijn voorliefde voor blauw gebicte tekeningen en met Bic bewerkte voorwerpen die verwijzen naar de overgang tussen dag en nacht. Ze laten verschillende gezichten van de kunstenaar zien, van wetenschapper over vrijbuiter, verzetsstrijder en misdadiger tot dromer en eeuwige schoonheidszoeker.

Sommige modellen visualiseren ideeën die later een echo krijgen in theater. Andere verwijzen naar acties, performances of live-installaties, of hebben vandaag een voorlopig onbestemde ontwerpfunctie. Nog andere zijn reconstructies die een souvenirfunctie koppelen aan een actualiteitsfunctie. Een goed voorbeeld vormt hier 'Sea-Salt of the Fields' (1980) omdat het is gemaakt na een performance en installatie in de Verenigde Staten.  Als een soort fossiel / een relikwie reconstrueerde Fabre het met enkele authentieke zoutbussen uit Amerika: het zou hem toestaan op het werk / de inhoud van die performance door te gaan. Dit denkmodel is momenteel echter in bruikleen gegeven aan het Leopoldmuseum in Wenen waardoor het niet op de tentoonstelling te zien zal zijn.

Een ander historisch belangrijk werk zijn Fabre’s ‘Schoendozen’ (1977). Fabre kleurde hiervoor drie schoendozen met een blauwe balpen. In dit werk breidt de kunstenaar voor het eerst het domein van de tekenkunst uit tot een driedimensionale realiteit door te tekenen op een ongebruikelijke drager.

De ‘Schuilkelder-atelier met eendekop en communistische hamer’ (1991-1992) geeft dan weer blijk van zijn voorliefde voor moeilijk bereikbare, verborgen plekken. Ze doen dienst als experimenteel labo voor nieuwe gedachten, ver van de buitenwereld. Fabre beperkte zich niet tot kleine schuilkelder-ateliers. Getuige hiervan is het levensgrote werk ‘Schuilkelder-atelier voor de Chileense Kunstenaar-Krijgers en Kuisvrouwen I’ (2008) dat permanent in Deweer Gallery staat opgesteld.

Tekeningen vormen de basis van het kunstenaarschap van Jan Fabre. De blauwe Bic-tekeningen en de breintekeningen zijn autonome, schetsmatige onderzoekstekeningen. Naast bekende werken als ‘De Roos van het Toezien’ (1987) en ‘Prometheus Landschaft’ (1989) zal ook de serie ‘Doodshoofdvlinder in het Uur Blauw’ (1987) tentoongesteld worden. Jan Fabre is namelijk bereid dit werk uit zijn privé-collectie vrij te geven. Daardoor zal het werk in primeur voor het publiek te zien zijn. ‘Doodshoofdvlinder in het Uur Blauw’ bestaat uit een doodshoofdvlinder aangebracht op witte vellen papier betekend met blauwe Bic-balpen, tot het wit van het papier bijna volledig is verdrongen in een kosmische diepte. De breintekeningen vervolgens zijn de meest directe neerslag van Fabres fascinatie voor de menselijke hersenen. Het motief van het brein als terra incognita is gedurende het voorbije decennium uitgegroeid tot een van de belangrijkste thema’s binnen het oeuvre van de kunstenaar. Het zijn droomzones waarbinnen tal van ideeën vorm krijgen.



Bekijk hier de exhibition file over de show.