Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Koen Vanmechelen - Cosmopolitan Chicken Project - Virtual Mechelse Fighters

13 March - 22 May 2005


In de tentoonstelling "Koen Vanmechelen - Cosmopolitan Chicken Project - Virtual Fighters" kwam een nieuw aspect van de kunst van Koen Vanmechelen aan bod. Koen Vanmechelen werkt sinds 2000 aan een groot kippenkweekproject, het zgn. Cosmopolitan Chicken Project. Dit project houdt in dat zuivere kippenrassen, die vaak symbool staan voor een nationaliteit, op een systematische manier worden ingekruist in een kweeklijn die het genetische materiaal van alle gekruiste dieren accumuleert. In 2000 werd aldus de Mechelse Koekoek (B) gekruist met de Poulet de Bresse (F). De jongen daarvan, die Mechelse Bresse werden gedoopt, werden vervolgens gekruist met de English Redcap (GB); de Mechelse Redcap werd gekruist met de Jersey Giant (USA); de Mechelse Giant werd gekruist met de Dresdner Hun (D); de Mechelse Dresdner werd gekruist met de Uilebaard (NL); de Mechelse Uilebaard werd gekruist met de Louisiana (Mexico); en in de voorlopig laatste fase werd de Mechelse Louisiana gekruist met het Thaïs Vechthoen. In de tentoonstelling werden twee heel bijzondere sculpturen voorgesteld: de “Mechelse Fighter I” (aan de wand) en de “Mechelse Fighter II” (op de tafel). Voor het realiseren van deze sculpturen maakte de kunstenaar gebruik van de meest geavanceerde (medische of wetenschappelijke) technologieën. Voor beide objecten liet de kunstenaar een volledige, 3-dimensionele scan maken van twee dode dieren: éénmaal van een Mechelse Louisiana en éénmaal van een Thaïse Fighter. Voor de sculptuur “Mechelse Fighter I” voegde de kunstenaar - binnen een computerprogramma - aan de scan van de Thaïse Fighter een gedeelte van de scan van de Mechelse Louisiana toe (kop en nek). Zo ontstond een virtueel, tweekoppig dier. De drie werken die rechts van de sculptuur “Mechelse Fighter I” hangen, zijn illustraties van dit virtuele wezen. Voor de sculptuur “Mechelse Fighter II” liet de kunstenaar - alweer aan de hand van een computerprogramma - het skelet van de Thaïse Fighter uit het lichaam van het dier treden. Zo ontstond een virtueel, tweekoppig fantastisch wezen, de “Mechelse Fighter II”. De drie foto’s die uiterst rechts op dezelfde wand hangen, zijn de eerste visualiseringen van de “Mechelse Fighter II”. Om nu van deze twee virtuele vormen de twee schitterende, tastbare objecten uit de tentoonstelling te maken, werden de digitale bestanden die Koen Vanmechelen had gecreëerd, gematerialiseerd met de zgn. SLS-technologie (Selective Laser Sintering), waarbij een laserstraal een polyamidepoeder uithardt tot een object. Daarna werden de objecten elektrolytisch verguld met een dun laagje 23-karaat goud. Het goud herinnert de kunstenaar aan dodenmaskers. Ironisch genoeg is het goud hier de huid van absoluut nieuwgeboren sculpturen. Uit de dode dieren zijn (voorstellingen van) nieuwe dieren geboren. De gedachte van het Cosmopolitan Chicken wordt in niet-levend materiaal gerealiseerd alvorens de echte kruising tussen een Mechelse Louisiana en een Thaïse Fighter plaats heeft. De titel van de grote projectie - die op de tentoonstelling werd geëxposeerd - is “Mechelse Fighter II (Section View)”(8’30”,in loop). In dit filmpje werd de volledige, 3-dimensionele opbouw van de Mechelse Fighter II getoond. Vervolgens hingen in de tentoonstelling 8 lightboxes waarop coupes of 2-dimensionele doorsneden van het virtuele object Mechelse Fighter II te zien zijn. Ernaast liep op een plasmascherm het filmpje “Mechelse Fighter II (System Layer Interface File)” (2’ in loop). Het betreft hier een geanimeerd en dynamisch overzicht van de diverse lagen waaruit het Mechelse Fighter II-object is samengesteld. Op de centrale muur tenslotte, tegenover de grote projectie, hing het monumentale paneel “Cosmopolitan Chicken Project - Virtual Fighters”. Het werk toont links - in de taal van de kunstenaar - de ‘broedstoof’, zijnde het bad waarin stereolithografische objecten worden gevormd, en rechts een beeld van het virtuele object Mechelse Fighter I. Het neonlicht, dat hier plaatsvervangend de dubbele rol van laserstraal en van broedlamp verspreidt, verbindt de beide werelden, die van het virtuele en die van het reële.