Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Matthieu Laurette – Commodities

17 April - 06 June 2004


De tentoonstelling “Matthieu Laurette - Commodities” is Matthieu Laurette’s eerste individuele Europese galerietentoonstelling buiten Frankrijk. De kunstenaar is geboren in 1970 te Villeneuve St. Georges, hij leeft en werkt in Parijs en New York. Laurette’s werkterrein is de commerciële publieke ruimte : de supermarkt, de media, …elke zone waarin belangstelling of behoefte wordt verhandeld. Zijn techniek is dan ook vaak een combinatie van verscheidene media. Zijn « apparitions », installaties en objecten zijn producten van processen die door zijn activiteit als gemediatiseerde figuur én als consument worden opgestart of gecontroleerd. Een werk van Laurette genereert altijd een veelheid aan thema’s en commentaren omtrent onze consumptiemaatschappij, de identiteit van de consument en de kunstenaar en omtrent de wisselwerking tussen economie, handel en kunst. Essentieel voor zijn werk lijkt de vraag naar de plaats van de kunstenaar in de maatschappij, en meer specifiek in de maatschappij zoals die zich via de media aan ons voordoet. Matthieu Laurette trok internationale aandacht door zijn deelname aan “Platea dell’umanita”, een tentoonstelling van Harald Szeemann op de Biënnale van Venetië van 2001. Een variant van de grote installatie “Moneyback Life! (Mobile Information Stand for Moneyback Products)” die toen in de Corderia van het Arsenale te zien was, maakt nu trouwens deel uit van de werken die Matthieu Laurette voor zijn eerste tentoonstelling in Otegem heeft voorzien. Uit de catalogus van diezelfde Biënnale van Venetië: “Door de wetten van marketing en mass media in zijn voordeel om te keren, schrijft Matthieu Laurette zijn werk in een strategie van infiltratie en van herverdeling in. In 1993 legt hij zijn artistieke geboorteakte vast tijdens zijn deelname aan het televisiespel Tournez manège als hij zichzelf in een vraaggesprek met Evelyne Leclerc aangeeft als “multimedia kunstenaar”. Vanaf dan gebruikt hij televi-sie tegelijk als werkplaats en instrument, omdat dit medium het vermogen heeft tegelijk productiemiddelen, distributiekanalen èn een publiek samen te brengen. Aanvankelijk neemt hij zoals de eerste de beste burger als een passieve figurant plaats in een groot aantal televisieshows, en verzamelt hij op die manier een collectie “Apparitions”(verschijningen). Het zijn ready-made beelden die zowel teruggaan op de rendez-vous ideeën van Marcel Duchamp als op de 15 minuten beroemdheid van Andy Warhol”. (Vrij naar Pascal Beausse, “Matthieu Laurette”, La 49. Biennale di Venezia, Platea dell’Umanita, Electa,2001, p. 264-265). Evelyne Leclerc: Wat zou u later precies willen worden? Matthieu Laurette: Kunstenaar. E.L.: Kunstenaar! Ja, goed, maar…Schilder? Of beeldhouwer?… M.L.: Multimedia. E.L.: Multimedia, mooi antwoord! (uittreksel uit de uitzending Tournez Manège, TF1 – 16 maart 1993). De laatste jaren heeft Matthieu Laurette geëxposeerd in tal van internationale kunsthuizen, waaronder het Solomon Guggenheim Museum in New York, het ICA in London, het Musée d’Art Moderne et Contemporain te Genève, het Centre Pompidou, het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, het Palais de Tokyo te Parijs, de Deichtorhallen te Hamburg, Matthieu Laurette heeft ervoor gekozen zijn eerste tentoonstelling in België samen te stellen uit tal van verschillende ‘dingen’. Hij wilde een geheel voorstellen van werken die zijn verankerd in de werkelijkheid van de hedendaagse economie en die gericht zijn op de vraag naar de waarde van goederen. Werken die elkaars betekenis aanvullen, die in direct verband staan met de dagelijkse werkelijkheid, die de media en de “médiatisation” bevragen, maar ook het concept en het principe achter informatie, globale economie, de handel en het statuut en de functie van de kunstenaar. Ze zijn vaak ontstaan als gevolg van tal van processen en door ‘derden’, zoals de media of grafische designers of een wasatelier, vervaardigd. Zo kwamen er in de tentoonstelling een videomuur, een wassen beeltenis van de kunstenaar, een nieuw ontworpen tapijt, een gigantische wereldkaart, foto’s, krantenknipsels, tijdschriften, posters en dergelijke meer. Met het presenteren van Matthieu Laurette wil Deweer Art Gallery een jong en oorspronkelijk kunstenaar, die absoluut aandacht verdient, voorstellen aan het Belgische publiek.