Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Ilya & Emilia Kabakov - The Thaw

05 March - 23 April 2006


Deweer Art Gallery stelt een reeks nieuwe schilderijen van het echtpaar Ilya & Emilia Kabakov voor, onder de titel The Thaw (2004-2006). Ilya Kabakov stelde eerder al in Deweer Art Gallery ten toon. Reeds in 1992 presenteerden we de installatie van het album In Memory of Pleasant Recollections en in 1998 was Ilya Kabakov onze gast voor de historische dubbeltentoonstelling Jan Fabre & Ilya Kabakov: Een Ontmoeting / Vstrecha / A Meeting. Deze keer dus schilderijen en tekeningen. De werken zijn nergens eerder vertoond. Tegelijkertijd worden er op de verdieping tekeningen van Kabakov samengebracht met werk van kunstenaars uit de Russische avant-garde waartoe Kabakov in Moskou behoorde, zoals Ivan Tchouikov en Vadim Zakharov. Ilya & Emilia Kabakov over de reeks The Thaw (of Under the Snow): (vertaald uit het Russisch door Cynthia Martin) ’De reeks “The Thaw (De dooi), die bestaat uit 23 schilderijen (2004-2006), heeft nog twee andere titels: Under The Snow (Onder de sneeuw) en Beyond the Clouds (Voorbij de wolken). Het concept van de reeks is gebaseerd op de idee een zacht, helder, wit medium af te beelden dat doorbroken wordt door echte of onechte, maar in elk geval herkenbare fragmenten van werkelijkheid. Het effect lijkt op wat we te zien krijgen als we uit een vliegtuigraampje kijken: de aarde is hier en daar zichtbaar door gaten in het wolkendek. Maar precies dezelfde aarde kan op precies dezelfde manier onder onze voeten zichtbaar worden tussen de opgehoopte sneeuw als het gaat dooien. In al deze variaties kunnen we gewagen van een uniek soort ‘vensters’. Door deze vensters zien we een soort overblijfselen van het verleden. Ofwel van het huidige Sovjetverleden, ofwel van een voor-verleden dat bovenkomt uit diepten die niet meer uit ons geheugen stammen maar eerder uit onze verbeelding. In dit werk wordt ook een artistieke taak gepostuleerd. De ‘breuken’ kunnen worden geïnterpreteerd als expressionistische, vormloze vlekken die dwars over een witte achtergrond lopen. Deze serie vindt geheel onverwacht een analogie in de oude ‘witte’ schilderijen uit 1977-78 (‘White covers everything’ en andere) die ik destijds in Moscow maakte.’