Mobile | Sitemap

T: +32.56.644893
Tiegemstraat 6A, 8553 Otegem, Belgiƫ

HistoriekPermanente InstallatiesHet GebouwGrondplannen

Het Gebouw

Tot 2006 waren zowel Deweer Gallery als de tapijtweverij van de familie Deweer ondergebracht in hetzelfde industrieel complex, dat bestond uit een suite van meerdere fabriekshallen met kantoorgebouw. Toen de tapijtweverij werd stopgezet, had de galerie al het grootste deel van het complex in gebruik genomen.
Het bijzondere karakter van de twee bestaande tentoonstellingszalen – een van 200 m², gebouwd in de jaren ’80 (nu Room III) en een van 300 m² gerenoveerd in de jaren ’90 (nu Room II) – werden bewust ongewijzigd gelaten.
De nieuwe Deweer Gallery is het resultaat van een grootschalige uitbreiding en grondige verbouwing van het gehele complex.
Naast de bestaande tentoonstellingszalen beschikt de galerie nu over een derde, 500 m² grote tentoonstellingszaal (Room I), een projectieruimte of blackbox, een 200 m² grote Lobby, een studio, een keuken, een professionele archiefruimte, een terras en verschillende technische faciliteiten. Kortom, de galerie biedt zowat alle ruimtelijke mogelijkheden, en elk soort kunstwerk kan er in optimale omstandigheden worden getoond.
Een ander ruimtelijk aspect dat van fundamenteel belang was en is voor de ontwikkeling van de architectuur van Deweer Gallery, is haar unieke ligging in het typische, Vlaamse landschap. De bezoekers reizen doorheen dat platteland om de galerie te bereiken; het gevolg is dat ze ruimschoots de tijd nemen om de exposities te bekijken. In de nieuwe Deweer Gallery worden zij op passende wijze verwelkomd en krijgen ze meerdere tentoonstellingen en permanente kunstwerken te zien.

In een statement van de architecten Jo Janssens en Karel Delarue over hun doelstellingen lezen we:

“De met de bouwheer overééngekomen opdracht bestond in de uitbreiding en opwaardering van de galerie tot een ontmoetingsplek met een grotere toegankelijkheid en uitstraling, rekening houdend met het energetisch aspect. Onze doelstelling was om te bouwen in continuïteit met de reeds “vertrouwde”, goede ruimtes, om betere omstandigheden en een heldere, rustgevende context te scheppen. Tevens moesten alle noodzakelijke faciliteiten worden geactualiseerd.
Een aangename ontvangstruimte en een bijkomende “buitenkamer” aan de nieuwe inkom van het behouden industrieel gebouw bieden een grotere flexibiliteit voor verscheidene activiteiten en opstellingen. De nieuwe inkom wil een eerste ontmoetingsplaats en aantrekkingspunt zijn. Het plaatsen van een omgeplooide “voorzetwand”, samen met de aanpak van de toegangsweg en parking, zorgen voor bijkomende belevingsruimte, waar kunstwerken de eerste aanzet zijn tot grotere en directere herkenbaarheid.
Er werd gekozen voor genuanceerde grijze materialen zoals baksteen, gegalvaniseerd staal, beton en vergrijzend houten raamwerk, in harmonie met de kleur van het voorliggende kantoorgebouw en de hoogspanningsmast. Zo werd een sobere, klare en neutrale beeldcontinuïteit gerealiseerd.
De uitbreiding in zijn geheel, met bijkomende architecturale ingrepen, biedt het gebouw meer mogelijkheden als kader zonder dat het zich opdringt. Zoals de kunstenaar de galerist vraagt om zijn werken optimaal te tonen, zo vroeg de galerist ons – de bestaande toestand indachtig – de mogelijkheid te scheppen hieraan te voldoen. Wij hopen hierin een krachtige bijdrage te hebben geleverd. Dit was slechts mogelijk dank zij het inlevingsvermogen en vermogen van een goede bouwheer. Een boeiende ervaring.”

(Bron: Catalogus 'Re-Opening', Deweer Gallery, 2012, p. 57-60)

Lobby

Een zicht vanuit de Lobby op Room II

Zicht vanuit Lobby op de twee grote tentoonstellingszalen

Zicht op de nieuwe grote tentoonstellingszaal, Room I, met toegang tot de permanente installatie van Jan Fabre in de kelder

Zicht op de gerenoveerde tentoonstellingszaal beneden, Room II

Zicht op de gerenoveerde tentoonstellingszaal beneden, Room II

Doorgang Room II naar de Lobby

Zicht op de tentoonstellingsruimte op de 1ste verdieping, Room III, met toegang tot de Blackbox

Zicht op de tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping, Room III

Zicht op de tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping, Room III

Zicht op de nieuwe inkom en parking

Zicht op de nieuwe inkom en parking

Zicht op de permanente installatie van Panamarenko, Batopillo, 2005