Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Keren CYTTER

Introductie

Keren Cytter is videokunstenares, filmmaakster en schrijfster. Met haar narratieve maar radicaal experimentele, met weinig middelen en snel gemaakte videos die ze zelf schrijft, filmt en monteert, wordt Keren Cytter erkend als een kunstenares die de taal van het medium radicaal heeft vernieuwd en uitgebreid. Voor haar overwegend korte videowerken gaat ze uit van eenvoudige plots, meestal rond gekende of zelfs clichématige persoonlijke interacties, waarrond ze een script schrijft dat het plotgegeven op een totaal gedeconstrueerde manier weergeeft. In de montage wordt het verhaal ook audiovisueel verder uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet tot een autonoom videowerk dat breekt met alle mogelijke narratieve conventies; gesproken woord, voice-over, ondertitels, rollen, acteurs en tekst worden onhïerarchisch en a-synchroon gebruikt. Ze herbruikt daarbij stijlen, formats, plots en verhaalelementen uit zowel de cinemacultuur, tv-series als mediacultuur. Doorheen al deze conceptuele en technische vernieuwing blijft haar werk tegelijk leesbaar als een groots audiovisueel document over onze sociale neuroses en beeldcultuur.

In 2013 presenteerde Deweer Gallery Cytter’s eerste solo show (‘Tutorial’) in België.

Keren Cytter’s video’s werden verder getoond in haar solo shows in het Frankfurter Kunstverein, de Kunsthalle Zürich (beide 2005), Kunst-Werke Berlin (2006), MUMOK Wenen (2007), in Witte de With, Rotterdam (2008), in de Tate Modern Turbine Hall (‘History in the making’ met D.I.E. Now, 2009), in het Moderna Museet, Stockholm en in het Hammer Museum, Los Angeles (beide 2010), in het Stedelijk Museum Amsterdam (‘Avalanche’, 2011), in de Oakville Galleries, Canada (‘Based on a true story’), bij Walter Phillips Gallery at the Banff Centre for the Arts, Alberta (beide 2012), in Kunsthal Charlottenborg, Kopenhagen (2014), in het Museum of Contemporary Art Chicago (2015), en bij Art Cinema OFFoff te Gent (2016).

Ook is Cytter’s werk te zien in talloze groepsshows wereldwijd waaronder de 53ste Biënnale van Venetië (2009).
In 2015 toonden onder meer Kunstpalais, Erlangen en Gemeentemuseum Helmond haar werk in ‘Affekte’; in hetzelfde jaar was haar werk te zien in ‘TURN ON’, Tel Aviv Museum, Tel Aviv, ‘Die kalte Libido’, Haus der Kunst, München en in ‘Creating Realities – Encounters Between Art and Cinema’, Pinakothek der Moderne en Museum Brandhorst, München. In 2014 nam Cytter deel aan ‘Der Stachel des Skorpions’ (‘De steek van de schorpioen’)’, Museum Villa Stuck, München & Institute Mathildenhöhe, Darmstadt, ‘High Performance. The JULIA STOSCHEK COLLECTION as guest at the ZKM. Time-based Media Art since 1996‘, ZKM - Zentrum für Kunst und Medientechnologie’, Karlsruhe en aan ‘Skeptical Thoughts on Love’, Künstlerhaus Stuttgart. In 2013 was haar werk te zien tijdens ‘Contour 2013 - 6de Biënnale van het bewegend beeld’ in Mechelen. In 2012 werkte Keren Cytter mee aan o.a. ‘Made in Germany II’ in het Sprengel Museum en in het Kunstverein te Hannover. In 2011 was werk van haar te zien in het Solomon R. Guggenheim Museum, New York (in ‘Found in translation’) en in het Moscow Museum of Modern Art, Moskou (in ‘Expanded Cinema’). Witte de With, Rotterdam toonde haar in ‘Morality’ in 2010 en in 2009 werd ze getoond in ‘The Generational: Younger Than Jesus’ in The New Museum, New York.