Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Alexandre SINGH

Introductie

Fantasierijke, erudiete verhalen en publieke lezingen, waarin historisch bronnenmateriaal wordt vermengd met fictieve verhaallijnen, vormen de basis van de praktijk van beeldend kunstenaar en schrijver Alexandre Singh. Singh reflecteert over cultuur en maatschappij, en verwerkt daarbij een enorme diversiteit aan referenties tot een complex oeuvre, voortbouwend op tradities in literatuur, performance en installatiekunst.

“Assembly Instructions, The Pledge, Donatien Grau” is een reeks ingelijste scans die ontstond binnen het project ‘The Pledge’, dat Singh ontwikkelde voor Palais de Tokyo in Parijs. Directeur Mark Wahler gaf Singh in 2011 carte blanche om het magazine van het Palais de Tokyo, “Palais”, onder handen te nemen. Er werd Singh gevraagd om iets te doen met de notie van de “pledge”, zoals die wordt voorgesteld in Christopher Priest’s science-fiction roman “The Prestige”. Daarin legt Priest uit dat een goocheltruuk uit drie delen bestaat. Eerst is er de “pledge”, de presentatie van een feit of situatie, bijvoorbeeld wanneer de goochelaar een voorwerp toont. Daarna volgt de “turn”, waarbij er met die situatie een truc wordt uitgehaald, bijvoorbeeld wanneer de goochelaar het eerder getoonde voorwerp laat verdwijnen. En tenslotte is er de “prestige”, waarbij de truc wordt afgewerkt, bijvoorbeeld wanneer de goochelaar het voorwerp terug te voorschijn haalt op een andere plaats.
Singh’s magazine bestond uit zeven interviews door de kunstenaar met evenveel intellectuele en artistieke persoonlijkheden, waaronder Donatien Grau, leraar aan de universiteit van Paris-Sorbonne en lid van het “Proust” onderzoeksteam aan het instituut ITEM_CNRS. Elk interview werd nadien door Singh herschreven tot een fantaisistisch verhaal over een gesprek, met dialogen die plaatsvinden in de toekomst, in dromen of in een hallucinatorische versie van onze wereld. Singh speelt een clowneske figuur die met elk van zijn gesprekspartners van gedachten wisselt over de belofte van een begin, over hoe onze hersenen de wereld begrijpen en over hoe wij zelf onze verhalen en dromen beleven. Bij elk van de gesprekken maakte Singh een reeks beelden die in verband staan met de inhoud van zijn tekst. De beeldreeksen vormen aparte wandinstallaties die volgens vaste instructies moeten worden opgebouwd.

Alexandre SINGH had in 2012 solo shows in Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden, Duitsland, en bij Witte de With, Rotterdam, Nederland. In 2011 was hij solo te zien bij Sprüth Magers Berlijn, Duitsland en met zijn tentoonstelling ‘La Critique de L'Ecole des Objets’ in Palais de Tokyo in Parijs, Frankrijk.
Hij nam in 2012 deel aan de Biennale Bucharest in Roemenië (met David Maljkovic) en aan een groepstentoonstelling van de Zabludowicz Collection in Londen. In 2011 was werk van hem te zien in het KUMU Art Museum of Estonia in Tallinn, Estland, in 2010 op Manifesta 8 in Murcia, Spanje en in 2009 in PS1-MoMA, New York.
In 2013 stelt Alexandre Singh solo ten toon in The Drawing Center, New York.