Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Melissa GORDON

Introductie

Amerikaans en Brits kunstenaar Melissa Gordon (°Cambridge, MA, VS, 1981 / werkt in Londen, VK) bewijst dat een verband tussen schilderkunst en het modernisme nog steeds actueel kan zijn. Belangrijke relaties in haar werk zijn de verhouding tussen representatie en abstractie, tussen aan- en afwezigheid, en een bevraging van de waarde van een gebaar.

Melissa Gordon maakt in haar conceptuele schilderkunst fascinerende connecties tussen de geschiedenis, de politieke dimensie en beeldcultuur van de gedrukte media en beslissende momenten uit de moderne schilderkunst. Zo werkte ze in een recent verleden onder andere met ethische aspecten van persbeelden, het ideologisch geladen oeuvre van de Amerikaanse illustrator Norman Rockwell, het verband tussen de beeldtaal van het Amerikaanse Work Projects Administration en het abstract expressionisme, en de illusionaire rol van perspectief in de ontwikkeling van zowel de schilderkunst als de persberichtgeving. Opmerkelijk is dat Gordon per project de geladenheid van haar onderwerpen weet om te zetten in een autonome, abstracte beeldtaal.

In haar serie ‘Material Evidence’ bijvoorbeeld maakt Gordon toevallige, ongecontroleerde overblijfselen van haar artistieke productie tot het onderwerp van nieuwe werken. Niet verstoken van een speelse knipoog toont Gordon een serie abstracte schilderijen van willekeurige tekens en sporen van het schildersproces die de kunstenaar in haar studio op de grond en de muren aantreft. De kunstenaar zoomt op deze verfsporen in, kadreert ze, en reproduceert ze vervolgens in acrylverf op linnen.

Een van haar meest recente series ‘The Gesture is a Joke’ toont een ander soort ‘gestures’ (gebaren). Gordon maakte deze “schilderijen” door een plastieken, met verf overgoten ondergrond ‘schoon te maken’ en hiervan een zeefdruk te maken. De expressieve gebaren zijn documenten van de handeling van het schoonmaken, en zijn geprint op een ondergrond van dunne neteldoek dat transparant is voor licht, waardoor de structuur van de drager zichtbaar wordt.

Melissa Gordon schrijft momenteel een doctoraat in de kunsten. Ze behaalde een BFA in Painting/Printmaking aan de Rhode Island School of Design, Providence, VS en volgde les aan Cooper Union School of Art in New York. Ze nam deel aan verschillende residenties, zoals: Cove Park, International Artist In Residence, Cove, Schotland (2013), Spike Print en Spike Island, Bristol, VK (2013), University of Tennessee, Knoxville, VS (2010) en Wiels Contemporary Art Centre, Brussel (2008) en De Ateliers in Amsterdam, Nederland (2006).

Gordon had solotentoonstellingen op verschillende plaatsen. We vermelden de meest recente en belangrijke: de Swiss Church in Londen, VK (2018); de Vleeshal in Middelburg, Nederland (2016); Overbeck-Gesellschaft in Lübeck, Duitsland (2016) en The Bluecoat, Liverpool, VK (2016). Gordon nam ook deel aan verschillende groepsexpo’s, zoals: 'The Mechanics of Fluids' (gecureerd door Melissa Gordon), Boesky Gallery, New York, VS (2018); Kunsthal Oslo, Oslo Museum of Contemporary Art, Oslo, Noorwegen (2017); ‘Something Stronger Than Me *’, WIELS in Brussel, België (2017) en ‘Salon Hang’, Kunstverein Amsterdam, Nederland (2017).

Melissa Gordon was Nominee Dorothea von Stetten Art Award, Bonn, Duitsland (2010) en werd onder meer bekroond met de ABN AMRO Kunstprijs, Amsterdam, Nederland (2007).