Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Enrique MARTY

Introductie

Enrique Marty’s oeuvre, dat bestaat uit sculpturen, schilderijen, aquarellen, video’s en animatiefilms, leest als een exploratie van de menselijke ziel. Obsessief registreert Marty het menselijk gedrag in al zijn vormen. Stilistisch baseert hij zich op de kenmerken van amateurbeeldtaal, massacommunicatie en populaire verteltechnieken. Methodisch steunt hij op het onbegrensd vastleggen en reproduceren van privé-ervaringen en van het alledaagse leven. De kunstenaar interpreteert zelden maar registreert des te meer. Marty’s oeuvre is een soort encyclopedie van het zogezegd alledaagse leven, een comédie humaine met duistere passages.

Enrique Marty’s sculpturen zijn enerzijds driedimensionale portretten, gebaseerd op mallen van echte personen. Ze zijn anderzijds ook een terugkoppeling van aspecten van poppen aan standbeelden uit westerse, figuratief sculpturale tradities zoals die van de barok.

Enrique Marty’s unieke benadering trok voor het eerst grote aandacht in Spanje door zijn solo show ‘La Familia’ in Espacio Uno, de toenmalige ruimte voor jonge kunst van het Reina Sofia Museum te Madrid (2001). In 2004 selecteerde Harald Szeemann hem voor ‘The Real Royal Trip’, waarin hij de hedendaagse kunst in de Spaanssprekende landen op de internationale scène zette. De tentoonstelling reisde van PS1 New York naar het Museo Patio Herreriano in Valladolid. Marty groeide uit tot één van de meest markante persoonlijkheden in de Spaanse hedendaagse kunst, en er volgde een spraakma-kende solo in het MUSAC in Léon, in 2006: ‘Flaschengeist / La Caseta del Alemàn’ (curator Rafael Doctor Roncero). Enrique Marty werd kort daarna, nog in 2006, voor het eerst getoond in België door Deweer Gallery, met de solo ‘Aim at the Brood!’. Uit die samenwerking volgden institutionele solo’s in het GEM / Gemeentemuseum Den Haag (2008), in de Kunsthalle
Mannheim (2010) en in de Fundacion Antonio Perez in Cuenca, Spanje (2011). Daarna volgden bij Deweer nog de solo’s ‘Dank and Dismal’(2009), ‘Sainte Guillotine’(2010), ‘Art is Dangerous’(2011, Solo Projects Art Brussels) en ‘Soft Cockney’(2013, met catalogus).

Marty nam deel aan de Biënnale van Venetië in 2001 en 2005. Hij werd verder o.a. geselecteerd voor de overzichtstentoonstelling over naoorlogse Spaanse kunst ‘Spain. 1957-2007’ (Palazzo Sant´Elia, Palermo), voor ‘L´Art en Europe’ (Domaine Pommery, Reims, 2008), voor ‘Spanish Video Art’ (ZKM, Karlsruhe, 2008) en voor ‘Hareng Saur - Ensor en de hedendaagse kunst’ (S.M.A.K. en Museum voor Schone Kunsten, Gent, 2010). In 2011 nam hij deel aan de groepstentoonstelling ‘GOLDMINE’, met werken uit de collectie van Sirje and Michael Gold, in CSULB, Long Beach, VS.