Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Nasan TUR

Introductie

Sinds de jaren negentig doet de Turks-Duitse kunstenaar Nasan Tur (°1974, Offenbach / woont en werkt in Berlijn) veel stof opwaaien met zijn gedurfde performances. In 1998 zong hij vanop een torenspits voor de hele stad Offenbach vijf keer per dag in verschillende talen over liefde en humaniteit. Niet veel later bracht hij luchtige ‘optredens’ in het straatbeeld. Van het maken van een koprol op openbare plaatsen in verschillende steden tot het roerloos liggen in een plas water in het midden van een straat. De reacties waren uiteenlopend. Soms ervoeren passanten de act als absurd, terwijl de handeling elders als een radicaal, controversieel politiek statement werd gezien.
Nasan Tur is in een niet-politieke omgeving opgegroeid. In het midden van de jaren zestig verhuisden zijn ouders, hoofdzakelijk voor economische redenen, en niet als politieke vluchtelingen, van een klein bergdorpje in Turkije naar Duitsland. Als ‘gasten’ in Duitsland, hadden ze geen recht om de politieke structuur waarin ze leefden te bevragen. Ze deelden deze apolitieke houding met heel wat andere gastarbeidersfamilies. Deze omgeving vormde de kindertijd van Tur, en de manier waarop hij naar zichzelf in de samenleving keek. In het begin van zijn artistieke carrière zag hij zichzelf dan ook eerder als een socioloog, dan als een kunstenaar. De kern van zijn werk bestaat nog steeds uit observatie, analyse en reproductie. Ieder werk is politiek geladen en bijzonder actueel. Hiermee plaatst hij zich binnen een traditie van kunstenaars die proberen om te gaan met en een duurzame uitdrukking proberen te geven aan de dagelijkse stortvloed van deprimerende berichtgevingen in de media (van religieus fanatisme, over economische problemen en sociale drama’s tot milieurampen), ook al zijn de artiesten zich bewust van hun eigen relatief zwakke positie om daadwerkelijk iets te veranderen.
In een wereld waarin visuele stimuli zoals massamediabeelden en gefragmenteerde informatie ons overspoelen, zijn er kunstenaars als Tur nodig die zichzelf en de contradicties en mechanismen binnen onze realiteit kritisch benaderen, die reflecteren over verborgen agenda’s, en die stereotypes, bedrog, dubbele bodems en het zwart-wit denken als vertrekpunt nemen voor nieuw werk.
Zijn serie ‘City Says’ is een goed voorbeeld van zijn werkmethode. Voor dit werk verzamelde hij heel wat subversieve zinnen aangebracht in graffiti op de façades van een stad. Hij herschreef deze duizenden berichten over elkaar in rode inkt op de muur van een museum, totdat de wand in een platte, rode oppervlakte was getransformeerd. De macht van taal en de dialoog die de kunstenaar aangaat met de complexiteit van de polis is er voelbaar in aanwezig.
Nasan Tur is duidelijk niet de eerste de beste. Zijn oeuvre werd reeds erkend met elf Awards, waaronder de Villa Massimo Award van de Deutsche Akademie Rom Villa Massimo in Rome (2014) en de Will-Grohmann Artprize aan de Akademie der Künste in Berlijn (2012).
Nasan Tur stelde op tientallen plaatsen solo tentoon. We sommen de belangrijkste en meest recente op: Pori Art Museum, Pori, Finland (2018); Fondazione Adolfo Pini, Milaan, Italië (2017); Oldenburger Kunstverein, Oldenburg, Duitsland (2017); Städtische Galerie Nordhorn, Nordhorn, Duitsland (2017); Kunsthalle Göppingen, Göppingen, Duitsland (2017); Kunst Haus Wien, Wenen, Oostenrijk (2016); Deweer Gallery, Otegem, België (2016); Musei di Villa Torlonia, Rome, Italië (2015); WEST, Den Haag, Nederland (2015); Kunstraum Innsbruck, Innsbruck, Oostenrijk (2014); Kunsthal 44 Møen, Askeby, Denemarken (2014); Kunsthalle Mannheim, Mannheim, Duitsland (2011) en Kunstmuseum Stuttgart, Stuttgart, Duitsland (2009).
Ook nam hij deel aan meer dan 150 groepstentoonstellingen waaronder Kunsthalle Bratislava, Bratislava, Slovakia (2018); Schirn Kunsthalle, Frankfurt, Duitsland (2018); Mardin Biennial, Mardin, Turkije (2018); Museum Tinguely, Basel, Zwitserland (2018); Haus der Kulturen der Welt, Berlijn, Duitsland (2018); Schloss Tussling Projects, Tussling, Duitsland (2017); Fondazione Golinelli, Bologna, Italië (2017); Kressmann - Halle, Offenbach, Duitsland (2017); MAAT, Lissabon, Portugal (2017); DOCUMENTA 14, documenta 14 radio, Kassel/Athene, Duitsland/Griekenland (2017); Kunsthalle Göppingen, Göppingen, Duitsland (2016); Bucharest Biënnale, Boekarest, Roemenië (2016); MuseumsQuartier Q21 freiraum, Wenen, Oostenrijk (2016); Akademie der Künste, Berlijn, Duitsland (2016); Center of Contemporary Art Znaki Czasu - CoCA, Torun, Polen (2016); Salon Dahlmann, Berlijn, Duitsland (2016); LENTOS Museum, Linz, Oostenrijk (2016); MAK Museum für angewandte Kunst, Frankfurt, Duitsland (2016); Städtische Galerie Nordhorn, Nordhurn, Duitsland (2016); Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali, Colombia (2016); Centre Pompidou, Parijs, Frankrijk (2015), Palais de Tokyo, Parijs, Frankrijk (2015).
Werken van Nasan Tur zijn opgenomen in collecties wereldwijd, waaronder Kunsthalle Mannheim; Kunstmuseum Stuttgart; René Block Collection, Berlijn; Badisches Landesmuseum, Karlsruhe; Lentos Museum, Linz; Joanneum, Graz; Koç Collection, Turkije; Borusan Museum, Istanboel; Soho House Art Collection, Londen; Pio Monte della Misericordia Collection, Napels en Botkyrka Konsthall, Tumba, Zweden.