Kunst gallerij - Gallerij Deweer, ART Gallery, kunstgalerij, kunstenaars exposeren, grafiek exposeren, schilders, fotografen, beeldhouwers, sculpturen, beeldhouwwerk te Otegem

Re-Opening / Chapter I

19 September - 09 December 2012


“Re-Opening” is de groepstentoonstelling waarmee Deweer Gallery de deuren opent na een grondige verbouwing en renovatie van het volledige gebouwencomplex. Maar de tentoonstelling is meer dan dat. “Re-Opening” is meteen ook een persoonlijk, artistiek statement. Ze brengt 25 jonge, opkomende en gevestigde kunstenaars samen uit Deweer Gallery’s programma en uit de internationale scène. De kunstenaars die tot dusver niet werden getoond in de galerie – en die voor het grootste deel zelfs nooit werden getoond in België – zijn gewoonweg mensen wiens werk ons de afgelopen jaren eindeloos heeft gefascineerd. Ze werken in allerlei media en werden uitgenodigd op basis van onze instinctieve en persoonlijke keuze. Toch merkten we terwijl het werk aan de tentoonstelling vorderde dat deze keuzes meer samenhang vertoonden dan we eerst vermoedden. Interesses die het programma van de galerie al van in het begin kenmerken, leken ook nu weer ‘markant’ aanwezig. Eens we ons daarvan bewust waren, hebben we dit aspect verder uitgewerkt en “Re-Opening” opgedeeld in drie hoofdstukken. Elk hoofdstuk neemt één van de drie tentoonstellingsruimtes in beslag waarover we voortaan beschikken, en twee ervan zijn gecurateerde, zelfstandige tentoonstellingen. In de nieuwe grote hal, Room I, en in de aansluitende Lobby, presenteren we als eerste hoofdstuk van “Re-Opening” nieuw en zelden getoond werk van een aantal afzonderlijke posities. Zowel Michaël Aerts als Stephan Balkenhol zorgden voor nieuw sculpturaal werk. Van Sergey Bratkov brengen we twee werken uit zijn belangrijk project “Ukrania”, een serie fotowerken waarin Bratkov zijn geboorteland bekijkt doorheen zijn typische, nu eens ironische dan weer surrealistische bril. Jan Fabre is aanwezig met een serie “denkmodellen”, waarvan er enkele verwijzen naar het concept van onze permanente installatie van Jan in de speciaal daarvoor gemaakte kelder, in dezelfde ruimte. Elk van deze modellen werden getoond én gepubliceerd in “Kijkdozen en Denkmodellen”, de catalogus bij de gelijknamige show in het Vlaams parlement in 2006. Voorts is elk model nu vergezeld van een nooit eerder getoonde tekening uit de jaren ’80. We selecteerden verscheidene belangrijke werken van Günther Förg, waaronder een zeldzame serie op lood en een schilderij dat deel uitmaakte van de cruciale tentoonstelling “Günther Förg. Malerei” uit 1991, die in belangrijke mate leidde tot de erkenning van Förg’s werk in de Lage Landen en Duitsland. “Re-Opening” bevat verder drie nieuwe schilderijen van Tatjana Gerhard, en Melissa Gordon wordt geïntroduceerd met twee nieuwe schilderijen uit de reeks “Structures for Viewing”. Op basis van zijn obsessie voor de weergave van kindslachtoffers en de link naar de barokke iconografie maakte Enrique Marty de sculptuur “Pablito”. Benjamin Moravec is recent aan het experimenteren geslagen met schilderijen die zijn geïntegreerd in ruimtelijke installaties; we tonen hier de eerste installatie die eruit voortkomt. Panamarenko’s “Ijsvogel”, te zien in de Lobby, is één van de erg weinige grote sculpturen van zijn hand die nog niet in private of publieke collecties zijn opgenomen. In dezelfde Lobby tonen we een groep tekeningen van Jorinde Voigt, wiens poëtisch en vernieuwend werk nog in geen enkele Belgische galerie te zien was. Nog een première voor ons land is het werk van Yehudit Sasportas, van wie we tekeningen tonen die zijn bestemd voor haar komende solotentoonstelling in het Israel Museum in Jeruzalem. En dan is er nog Norbert Witzgall, wiens installatie “Quod Lizbeth” we hebben getoond op de laatste Art Brussels, en die verder gaat met zijn verkenning van de mogelijkheden van het portret in een reeks nieuwe schilderijen.